CUC146 - Podmínky dobré s dobrou účastí
Celkem nás bylo 48. Závodní potenciál 3,133.
K Vašim komentářům
Jako vyhodnocovatelé jsme
nesmírně rádi a hrdi na to, pokud někdo z Vás říká, že se mu závod líbí
a že vede u něj k vyšší operátorské zručnosti. Samozřejmě by bylo
ideálem, pokud by si toto mysleli všichni. Určitě se najdou i tací,
kterým systém nevyhovuje, případně ho jako celek považují za špatný či
nespravedlivý. Předpokládám, že většina z těch kteří v CUCu závodí ví,
jak závod vznikal a proč je takový, jaký je. Ano systém sprint
diskriminuje dobře slyšitelné stanice, které by soutěžily pouze v módu
RUN. Ano proto vlastně byl i zaveden. Systém sprint jim bere tuto
výhodu a zmenšuje vliv jejich dobré slyšitelnosti na výsledek v
závodu. Každý z Vás přeci ví, že světový závod se nedá vyhrát v
kategorii HP (raději budeme říkat v kategorii no limited HI) jinak než
systémem RUN. Jestliže někdo je na tento styl zvyklý, pak asi těžko
bude uspokojen systémem sprint. A tak asi nikdy v životě se našeho
závodu nezúčastní takoví borci jako Jirka OK1RI a další. Zrovna tak je
úsměvné sledovat závody typu SSB liga, kde některé stanice "trčí" nad
ostatními o 15dB. Ano to je přesně rozdíl mezi Jánošíkem a běžným TCVR.
Jak si každý může odzkoušet, pak tento rozdíl zákonitě při modu RUN
musí vést k vítězství (už vůbec zde nebudeme mluvit o tom, že to
porušuje povolovací podmínky, kde v domácích závodech můžete použít
max. výkonu jen 750W). Pokud tomu nevěříte, pak si to někdy zkuste.
Pokud nejste začátečníci, ale již trošku omletí závodníci, pak se těch
15dB musí jasně projevit. Občas se ve Vašich komentářích projeví náznak
něčeho, co z Vašeho pohledu je "nefér", "podraz" a snaha vyhrát za
každou cenu. Než přistoupíme k analýze, prosím přečtěte si podmínky
závodu. Ty jsou pro nás "svaté". Závod CUC je v podstatě frmol. Vezměme
příklad, že vítězná stanice udělá za 30 minut 52 spojení. Pokud
analyzuji, že v tomto spojení je nutné vyslat a přijmout minimálně 26
znaků (i více), pak u 52 spojení musím vyslat 1352 znaků. To nepočítám
znaky vyslané jako "ztracené", což je vlastně každé volání výzvy, či
volání, kde protistanice vybere někoho jiného. Jen když uvažujeme oněch
1352 znaků, pak při tempu 100 znaků za minutu (20WPM) by mi odvysílání
a příjem od protistanice trvalo skoro 14 minut. Tedy polovinu závodního
času. Jinými slovy, tento závod je pěkný fofr. Jestliže budete např.
stanice /Q a budete jezdit tempem 100 znaků za minutu a budete se
snažit dávat hodně výzvu, pak záhy zjistíte, že tady tudy cesta nevede.
Vaše ztrátové časy jsou obrovské. To samozřejmě platí i o stanicích s
5W. Kdysi jsme s Honzou OK1IR zkoušeli to, že závod jel jen na výzvu.
Zkrátka po udělaném spojení se kousek odladil a začal znovu. Při
vysokém nasazení a tempu stihl udělat jen 33 spojení. To koneckonců zná
většina z Vás a tak někteří se vůbec neobjevují na skimmeru. Co to
znamená? Skimmer je vlastně vůbec nezachytil, protože k
jednoznačnému určení stanice potřebuje druhotné znaky. Zkrátka buď
potřebuje před call to "DE OK1XX" a nebo "OK1XX TEST, či K. Jestliže
tedy se nevidíte na měření skimmeru, znamená to, že pravděpodobně
dáváte málo výzvu. Skimmer při zachycení např. jen "OK1IF" vůbec neví,
která bije. Byla to výzva a tedy to patří k té stanici a nebo někdo
odpovídá a tedy to patří úplně někomu jinému. Takový spot je
nejednoznačný a tedy skimmer ho neeviduje. Tedy přemíra výzvy Vám
šíleně zmenší Vaše vyhlídky na vítězství. Většina stanic to ví a tak na
tom mají dokonce postavenu svoji taktiku. Někoho zavolají, udělají
spojení, nedají výzvu a hned se přelaďují jinam. A teď si představte,
že platí za dva body. Každý trošku zdatnější závodník vnímá své okolí a
tak pro něj není problém poznat, že ta stanice /Q te´d zůstane na
kmitočtu, protože jí patří. Je to jednoduché a stačí k tomu např.
odposlechnout toto:
A. OK1UN/Q 5nn012
B. 5nn001
A. TU
I když spojení jsem neslyšel celé, pak podle síly signálů i podle
průběhu spojení vím, že ta slabá stanice je OK1UN/Q (za dva body) teď
zústane na kmitočtu. Mám riskovat, že se odladí a nebo mám ještě šanci
ji "utrhnout?"
No ta šance je přeci veliká. On by normálně dal:
A. OK1UN/Q test
a já bych ho zavolal
B. OK1IF
A spojení by proběhlo. To pavažuje i Petr za naprosto legitimní a podle
něj by to tak mělo být. Ne přátelé. Pojďme zarecitovat podmínky závodu:
Pracuje se systémem SPRINT: tedy pouze jedno QSO na jedné QRG a ihned uvolnit QRG pro protistanici. Po
každé Vaší výzvě a navázání spojení se musíte odladit na nějaký další volný kmitočet pro Vaší další výzvu,
případně vyhledání stanice volající výzvu. Záleží jen na Vás, jakou taktiku zvolíte.
Ty
říkají, že ta první stanice, která zavolala OK1UN/Q se MUSÍ odladit.
Kmitočet tedy uvolňuje stanici OK1UN/Q. Ale jestliže stanice OK1UN/Q
váhá a spojení s další stanicí proběhne takto:
A. OK1UN/Q de OK1IF (tím bez jejího vlastního volání ji
jasně říkám, že respektuji jeho kmitočet, ale volám já. Aby věděl že o
něm vím, pro jistostu dám i jeho značku, případně jen jeho sufix)
B. OK1IF 5nn013
A. 5nn050
B. EE
Tím je spojení dokončeno a je naprosto regulérní a nikdo nic neporušil.
Já jako OK1IF jsem to jen urychlil a nyní patří kmitočet mně. Většina
/Q stanic je za toto spojení vděčná. Totiž pokud by začal dávat výzvu a
nějaká stanice by ho neslyšela, klidně ho po dání QRL? vystrnadí a
nikdo za nic nemůže.
Také si stěžujete, že Vám stanice nečekají na potvrzení. To je skutečně
tvrdý prohřešek a už jsme to v CUCu řešili. Jak mám při následném
spojení požádat o zopakování?
A. OK1AAA test
B. OK1IF
A. IF 5nn002 (zde nedal plnou moji značku, ale jen sufix.
Je to chyba? Musí to být? V našich podmínkách o tom nic nepíšeme. Okruh
stanic, které jezdí závod je však stále stejný a tak většinou je to
jasné. Pokud by to popletl, pak se mu to neuzná (a mně bohužel také ne
HI). Značka musí být zapsána správně v obou denících. Jak jsem však již
říkal, Petr OK2CQR pracuje na vyhodnocovacím programu, kde toto bude
odstraněno. Zkusíme si to pak a uvidíme, jestli je to přínosem, či zda
zachováme stávající stav.
B. 5nn010 OK1IF TEST (Tak toto prosím ne) Jak má
stanice OK1AAA vyžádat zopakování kódu, když já nečekám na potvrzení a
jedu dál? To je opravdu hrubá chyba.
Tuto závodní taktiku jsme již jednou odsoudili. Pokud by se nám to v
závodě objevovalo znovu, pak je na to krásná obrana. Pokud někdo ve
vyměněných kódech udělá chybu, pak se oběma stanicím dá nula bodů,
případně se zavede penále -1 bod. To je taková sankce, že každý si to
okamžitě rozmyslí. To potvrzení nutně musím dostat.
Za domácí úkol si zpočítejte, zda při tempu 20WPM a častém dávání výzvy
můžete obsadit první místo. Bohužel musím odpovědět, že ne. Je potřeba
šetřit každou vteřinu. To se dá za použití větší rychlosti dávání. Ale
pozor, některé méně zručné stanice to nemusí přijmout a pak žádají o
opakování. To nás zdrží více, než "ubrání" na tempu. V Petrově
připomínce se ještě vyskytl námět, že nebude dávat 5nn, že si to každý
doplní. Co nám říkají podmínky závodu?
Předávaný kód: RST NR, kde NR je třímístné číslo spojení.
Příklad: slyším stanici 599 a je to moje 13. spojení, pak dávám 599013.
Tak to Petře nepůjde. Museli
bychom tě pro nedodržení závodních podmínek diskvalifikovat. Zkrátka to
RST tam musí být a je jedno jestli dáváte 579 či 339. HI. Každý však
tuší, že 5nn je asi nejvhodnější report i když ne "upřímný".
Tak a co nám ještě zbývá probrat? Luděk OK2ZC nutně chce prosadit to,
že jedna fyzická osoba v závodě musí používat jen jednu call. Konkrétně
se jedná o značku OK2ABU/Q a OK2KFK/Q. Zde závodní podmínky nic
takového neříkají. Myslím, že to nikomu jinému nevadí a vlastně bychom
ani neměli "páky", jak toto kontrolovat. Koneckonců z toho plynou i
některé výhody, které občas využije každý z nás. Jak by mělo vypadat
korektní spojení je každému jasné. Většinou to probíhá podle
následující vzoru:
A. OK1IF test
B. OK2ABU/Q
A. OK2ABU/Q 5nn010
B. 5nn001
(zde si všimněte, že OK2ABU/Q mi nedává potvrzení kódu a
hned svůj kód. To je to nejrychlejší řešení, pokud by to nepřijal,
neměl by mne pustit dál a tak by stačilo, že vyšle jen NR?). To je
signál pro to, abych to zopakoval. Jakmile to pak správně přijme, dá
třeba R 5nn010)
A. EE
Tak po této sekvenci výměn nikdo z nás neví co bude. Někdy Zdeněk
zašprýmuje a dá pod OK2ABU/Q výzvu, nebo cítí s našimi snahami po
vítězství a udělá následující:
B. OK1IF de OK2KFK/Q 5nn005 (tak na to všichni
vlastně čekáme, on mi zdarma věnoval 2 body, protože jsem na něj hodný
HI)
Bohužel však může nastat případ (nastal), že po ukončení prvního
spojení další stanice ví, že je tam schovaný OK2ABU/Q a chce ty dva
bodíky. Dá tedy
C. OK2ZZZ
Tak a jsme v háji. Začnou zmatky, kde jsem se pokusil z toho dostat
tím, že jsem dal KFK/Q? Zdeněk jasně pochopil, o co mi jde. Pokud to
však rozebereme, opravdu to nebylo ode mne korektní a Luděk má pravdu.
Musím za to pykat a tak naschvál do přijatého kódu od OK2KFK/Q si
dosadím 5nn000, čímž mi toto spojení nebude uznáno, ale Zdeňkovi ano.
Tak to jsme vyřešili další věc. Luděk má pravdu v tom, že toto by nikdy
nemohlo nastat, pokud by Zdeněk nejezdil na dvě call. Já se však (jako
hlavní pořadatel) tomu bráním a apeluji na Zdeňka, aby si tento stav
"uřídil" sám.
Jinak prosím závodní stanice, aby se nestyděli upozorňovat na něco
konkrétně. Myslím, že jsme dobrá parta a tak nikdo z nás se neurazí,
ale naopak zamyslí.
Další problém někdy nastává u méně zručných stanic. Psal o tom Zdeněk
OK1LZ. On dodělal spojení a měl právo na kmitočtu zústat. Než však
doplnil do svých papírů čas a psychicky se připravil na výzvu, tak se
najednou ozvalo.
A. OK1XXX
Zdeněk to nepochopil, že někdo o něm ví, respektuje jeho právo na
kmitočet, ale jen chce urychlit spojení. Zdeněk tedy mlčel..... Bohužel
na kmitočtu byl ještě někdo a ten zaslechl to OK1XXX a tak dal svoje
OK1YYY.
Protože stanici OK1XXX se Zdeněk neozval, klidně tedy zavolal stanici
OK1YYY a udělali spojení. Zdeněk jen koukal a vzteky vypnul zařízení.
Měl pocit, že mu někdo bere výsostné právo na to, aby dal výzvu.
Co k tomu říci? Když sleduji jaké pokroky Zdeněk dělá (myslím to fakt
upřímně i když nejsem Gross), myslím, že za nějaký čas i Zdeněk se
velice rychle zorientuje a bude mu to jasné.
Co nás v našem kvapu zdržuje? Uvědomte si, že každý z nás se snaží
uspořit písmenka. Tedy tento postup (klidně si ho dělejte dál, ničemu
nevadí, ale...) zdržuje.
A. OK1FLT test
B. OK1IF
A. OK1IF de OK1FLT 5nn002 5nn002 pse
k (ta značka OK1FLT byla zbytečná,
to DE též a dále není potřeba kód opakovat)
......
Další zdržující taktika (blbě nastavený závodní program) je toto (opět si to klidně používejte, ale ztrácíte drahocené vteřiny)
A. OK1IF test
B. OK1KZ
A. OK1KZ 5nn002
B. OK1IF 5nn003 (ta moje značka je zde zbytečná, používám full BK, vím co se děje pode mnou, jen to zdržuje)
......
Tak jsme probrali všechno možné. Je jasné, že někdo na závodní taktiky
může mít svůj náhled a výše uvedený návod mu nevyhovuje. Dokonce v
určitém extrému to bere tak, že vlastně tento závod je kontraproduktivní
pro mladé. Má být určen jim a my jezdíme jako o život. I nad tím je
nutné se zamyslet. Bohužel však musím konstatovat, že kromě mladých
OK1JD, OM8KW, OK1DBS nám do CW spolku nikdo další nevstoupil. Za
Liberec mohu zodpovědně prohlásit, že asi ani nevstoupí. Průměrný věk
závodníků nyní tedy je 61 roků. Poslední OL stanici (pokud získala
licenci v roce 1989 v 15 letech, je dnes 37 roků). Poslednímu vojákovi
se znalostí CW, dnes bude někde kolem 32 roků. A tak nezbývá říci nic
jiného, než parafrázovat z Pelíšků. "Soudruzi někde udělali chybu".
Jak nás slyšel skimmer?
OK1FED = OK1FLT HI
Pořadí stanic:
Vaše komentáře:
CUL146 (ok1if wav)
Žebříček ACP: